ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ

Τα Deepfakes είναι ψεύτικα βίντεο που δημιουργούνται χρησιμοποιώντας κάποιο πρόγραμμα, machine learning και εναλλαγή προσώπων. Τα Deepfakes είναι τεχνητά βίντεο που δημιουργούνται από υπολογιστή, στα οποία οι εικόνες συνδυάζονται για να δημιουργήσουν νέα πλάνα που απεικονίζουν γεγονότα, δηλώσεις ή ενέργειες που δεν συνέβησαν ποτέ στην πραγματικότητα.

Τα αποτελέσματα μπορεί να είναι αρκετά πειστικά. Οι βαθιές απομιμήσεις διαφέρουν από άλλες μορφές ψευδών πληροφοριών καθώς είναι πολύ δύσκολο να αναγνωριστούν ως ψευδείς.

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ

Η βασική ιδέα πίσω από την τεχνολογία είναι η αναγνώριση προσώπου, οι χρήστες των social media θα είναι εξοικειωμένοι με τις λειτουργίες εναλλαγής προσώπου ή φίλτρων που εφαρμόζουν μετασχηματισμούς ή αυξάνουν τα χαρακτηριστικά του προσώπου σας.

Τα Deepfakes είναι παρόμοια αλλά πολύ πιο ρεαλιστικά. Τα ψεύτικα βίντεο μπορούν να δημιουργηθούν χρησιμοποιώντας μια τεχνική μηχανικής εκμάθησης που ονομάζεται «Generative Adversarial Network» ή GAN. Για παράδειγμα, ένα GAN μπορεί να δει χιλιάδες φωτογραφίες της Beyonce και να δημιουργήσει μια νέα εικόνα που προσεγγίζει αυτές τις φωτογραφίες χωρίς να είναι ακριβές αντίγραφο κάποιας από τις φωτογραφίες. Το GAN μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία νέου ήχου από υπάρχον ήχο ή νέου κειμένου από υπάρχον κείμενο – είναι μια τεχνολογία πολλαπλών χρήσεων.

Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία Deepfakes είναι προγραμματισμένη να χαρτογραφεί πρόσωπα σύμφωνα με σημεία «ορόσημα». Αυτά είναι χαρακτηριστικά όπως οι γωνίες των ματιών και του στόματός σας, τα ρουθούνια σας και το περίγραμμα της γνάθου σας.

οταν αυτο που βλεπεισ..

δεν ειναι αληθινο!

Ενώ η τεχνολογία που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία απομιμήσεων σε βάθος είναι σχετικά νέα τεχνολογία, εξελίσσεται γρήγορα και γίνεται όλο και πιο δύσκολο να ελέγξουμε αν ένα βίντεο είναι πραγματικό ή όχι. Οι εξελίξεις σε αυτά τα είδη τεχνολογιών έχουν προφανείς κοινωνικές, ηθικές και πολιτικές επιπτώσεις. Υπάρχουν ήδη ζητήματα σχετικά με τις πηγές ειδήσεων και την αξιοπιστία των ειδήσεων στο διαδίκτυο, τα Deepfakes έχουν τη δυνατότητα να επιδεινώσουν το πρόβλημα των ψευδών πληροφοριών στο διαδίκτυο ή να διαταράξουν και να υπονομεύσουν την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη των ειδήσεων και των πληροφοριών γενικότερα.

Ο πραγματικός πιθανός κίνδυνος των ψευδών πληροφοριών και της τεχνολογίας Deepfake είναι η δημιουργία δυσπιστίας ή απάθειας στους ανθρώπους για αυτά που βλέπουμε ή ακούμε στο διαδίκτυο. Αν όλα θα μπορούσαν να είναι ψεύτικα, αυτό σημαίνει ότι τίποτα δεν είναι πια αληθινό. Για όσο καιρό είχαμε φωτογραφίες και βίντεο και ηχητικά πλάνα μας βοήθησαν να μάθουμε για το παρελθόν μας και να διαμορφώσουμε τον τρόπο που βλέπουμε και γνωρίζουμε τα πράγματα.

Πως να εντοπισετε τα Deepfakes

Όπως όλα τα είδη πληροφοριών που συναντάμε στο διαδίκτυο, το πιο σημαντικό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε όταν αποφασίζουμε εάν τα βίντεο ή οι εικόνες στο διαδίκτυο είναι αυθεντικά και αληθινά είναι να χρησιμοποιήσουμε κριτική σκέψη.

Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε κριτική σκέψη και να αναρωτηθούμε βασικά ερωτήματα όπως:

  • Ποιος και γιατί κάποιος μοιράζεται αυτό το βίντεο;
  • Ποια ή ποια είναι η αρχική πηγή;
  • Λέει το άτομο στο βίντεο κάτι που δεν θα περιμένατε ποτέ να πει;
  • Το βίντεο προωθεί την ατζέντα κάποιου άλλου;
  • Ποιος ωφελείται από αυτό το βίντεο;

Επαληθευση πληροφοριων στο διαδικτυο

Με τόση πρόσβαση στις πληροφορίες, την πρόοδο της τεχνολογίας και την ταχύτητα με την οποία διαδίδονται ειδήσεις και πληροφορίες στο διαδίκτυο, καθίσταται ολοένα και πιο δύσκολη η επαλήθευση πληροφοριών. Οι δεξιότητες κριτικής σκέψης είναι απαραίτητες όταν πρόκειται για επαλήθευση διαδικτυακού περιεχομένου.

Είτε κοιτάτε ένα βίντεο, μια φωτογραφία / εικόνα ή ένα άρθρο, ακολουθούν ορισμένες χρήσιμες σκέψεις για την επαλήθευση πληροφοριών στο διαδίκτυο:

Προέλευση: Αναζητάτε τον αρχικό λογαριασμό, άρθρο ή κομμάτι περιεχομένου.

Πηγή: Ποιος δημιούργησε τον λογαριασμό ή το άρθρο ή κατέγραψε το αρχικό κομμάτι περιεχομένου;

Ημερομηνία: Πότε δημιουργήθηκε;

Τοποθεσία: Πού ιδρύθηκε ο λογαριασμός, που δημιουργήθηκε ο ιστότοπος ή που καταγράφηκε ένα κομμάτι περιεχομένου;

Κίνητρο: Γιατί δημιουργήθηκε ο λογαριασμός, δημιουργήθηκε ο ιστότοπος ή καταγράφηκε το κομμάτι του περιεχομένου;